V tomto článku sa budem venovať starému mostu, ktorý spája centrum Považskej Bystrice a mestkú časť Orlové. Most je dlhodobo v zlom technickom stave, čo je možné poznať už samotným prejazdom.
Rekonštrukcia je v pláne na tento rok.
Tento most má bohatú históriu, začal sa budovať v roku 1930, súčasne s výstavbou Zbrojovky.
Stavba bola v priebehu leta 1935 prakticky hotová. Na konci druhej svetovej vojny bol v pondelok ráno 30. apríla 1945 o 7.10 h zo zákopov z priľahlého kopca spustili Nemci detonáciu.Bolo to len pár hodín pred príchodom prvých osloboditeľských rumunských jednotiek. Do Váhu sa zrútili štyri polia od Považskej Bystrice a nálože kompletne rozmetali i tri piliere s oblúkovými výstužami podopierajúcimi mostovku. Po skončení vojny začali práce na jeho obnovení. Slávnostne otvorený bol 6. novembra 1949 o 8.00 h. Keďže sa zvyšovala premávka cez daný úsek, tak v roku 1993 sa začalo so stavbou „mostovej dvojičky“ aby sa uľahčila doprava. Most bol naprojektovaný v nových parametroch, čiže vozovka dosahovala a i dnes dosahuje šírku 8 m, chodník dosahuje šírku 3 m a nachádza sa na pravej strane v smere od Považskej Bystrice. Táto časť bola otvorená v roku 1997. Svetelná vzdialenosť oboch mostov od seba je presne 3 m. V roku 2013 pribudla inteligentná križovatka na diaľničný privádzač. Taktiež v tomto roku boli početné výtlky na starom 65-ročnom moste, ktorý tvorí pravý jazdný pruh od Orlového, nahradila nová asfaltová pokrývka. Je tiež nanajvýš zaujímavé, že prvých 45 m tohto jazdného pruhu dodnes podopiera medzivojnová konštrukcia z roku 1935, ktorej vek nedávno presiahol 80 rokov.
V súčastnosti, napriek týmto úpravám si most vyžaduje celkovú rekonštrukciu. Táto oprava bude stáť niekoľko miliónov eur. Kraj chce peniaze získať z eurofondov, žiadosť schválili krajský poslanci už v januári. V tejto žiadosti sa nachádzali štyri krajské cesty. Medzi nimi bola aj cesta druhej triedy s označením 517, vrátane Orlovského mosta. „Ide o prvú etapu, v rámci ktorej bude zrekonštruovanýh 3,5 km cestnej komunikácie, vrátane Orlovského mosta“ informoval krajských poslancov Milan Semanco, vedúci odboru regionálneho rozvoja.
Dúfajme, že práce sa rozbehnú už čoskoro. Jedná sa o vyťaženú trasu a taktiež má aj historickú hodnotu. Osobne si myslím, že vedenie TSK v danom prípade odvádza dobrý kus práce v spolupráci s mestom Považská Bystrica. Osobne verím, že už koncom roka bude na danom moste počuť čulý stavebný hluk.
Celá debata | RSS tejto debaty